Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 13 maj 2018

Drömmen om att köra på eget bränsle

Många drömmer om att köra maskiner på egna bränslen, och rätt använd kan gödselmetan halvera dieseltraktorns klimatpåverkan. Det skriver Per Emgardsson i veckans teknikkrönika.

 Per Emgardsson, teknikreporter på Land Lantbruk.
Per Emgardsson, teknikreporter på Land Lantbruk. FOTO: Ann Lindén

Eftersom metan är 25 gånger klimatfarligare än koldioxid, måste metanhanteringen vara helt tät.

Scania har metanottomotorer, och CNH har talar om serietillverkning en metanottotraktor. Ottons nackdel är verkningsgraden som var tre fjärdedelar av dieselmotorns. Nu säger Scania att deras Euro6-motor bara är tio procent sämre än dieseln.

I dieselmotorn kan metan slinka ut i spalten mellan kolv och topp och ända ned till kompressionsringarna. Den gasen brinner inte, därför behövs en metankatalysator. Statliga Mekaprojektets först ombyggda traktorer var också värre klimatbovar på metan än på diesel, men generation två, Valtra N123H, gjorde klimatnytta.

Metan behöver diesel som tändhatt, stationärt räcker fem procent, men i fält ville Mekaprojektets ombyggda traktorer ofta ha 60-70 procent diesel.

Mest metan drog N123H vid jämnt, tungt arbete, typ harvning. Men gastankar tar plats på en traktor, så tunga jobb kräver tankning före lunch.

Eftersom det kostar att rena och komprimera motormetan ger kanske gödselgasen ändå bäst lönsamhet i tätortsflottor, där miljözonskrav kan bidrar till bättre betalningsvilja för bränslet.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen