Gå till innehåll

Meddelande:

Det ser ut att vara tekniska problem just nu.

svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 8 January

Fergusontraktorn firar 100 år

För 100 år sedan fick Harry Fergusons en idé om en idealisk traktor. Den kom så småningom att bli den lilla grå traktor som fick bära hans namn.

FOTO: Mikael Ljungström

Harry Ferguson föddes på Irland för 133 år sedan. Från 1900 arbetade han som bilreparatör och senare som handlare. 1916 började han importera traktorer och fick snart i uppdrag av irländska staten att arbeta för jordbrukets mekanisering.

Dåtidens traktorer för dyra

Plöjning är ett tungt arbete och så länge man plöjde med dragdjur hade man oftast två hästar framför plogen. Hästarna behövde mat och det var hungersnöd på Irland. Slopade man hästarna kunde man odla mat åt människorna istället. Men Ferguson såg att dåtidens traktorer var för stora och dyra för små jordbruk.

Dåtidens traktorer bogserade plogen på samma sätt som hästar, med den skillnaden att traktorplogarna var flerskäriga och bars upp av ett par hjul. Om plogen fastnade stegrade traktorns framände och till sist kunde hela traktorn välta. Det ledde till olyckor, ibland med dödlig utgång.

Trepunktsfästet ett genombrott

Om plogen istället satt fast på traktorn, skulle den inte välta. En plog buren av traktorn kunde också föra över vikt till traktorns bakhjul. Då skulle även en lätt traktor kunna dra plogen utan att slira.

Ferguson experimenterade med olika sätt att fästa plogen. Men det var först när trepunktsfästet gjordes höj- och sänkbart, som den blev riktigt bra. Sedan gällde det att hitta någon som ville tillverka traktorn.

1936 lyckades Ferguson förmå företagaren David Brown att tillverka en traktor efter sina idéer. Men den blev svår att sälja, så samarbetet fick snart problem. Harry Ferguson reste då till USA där han lyckades övertala Henry Ford att tillverka en traktor som kom ut på USA-marknaden 1939.

Sågs som en besvärlig uppkomling

Både Ford och Ferguson var envisa idealister med irländska rötter som ville förbättra villkoren på landsbygden. Ford lovade att tillverka traktorer åt Ferguson i USA. Ferguson skulle själv tillverka de redskap som behövdes och sälja både redskapen och traktorerna. Överenskommelsen gjordes med ett handslag utan något skrivet avtal.

Fergusontraktorn var för lätt för en bogserad plog, men i trepunktslyften överförde plogen den extra belastning som behövdes för att drivhjulen inte skulle slira. Men traktorn krävde både nytänkande och att kunden köpte både traktor, plog och andra redskap. Den som ville ersätta sina hästar måste därför också ha nya redskap. Extrakostnaden hämmade försäljningen, som gick trögt även i USA.

Ford hade tillverkat traktorer för bogserade plogar i både USA och England under namnet Fordson och Harry Ferguson förväntade sig nu att den nya traktorn även skulle tillverkas i England och att han skulle få plats i styrelsen för den brittiska fabriken. Där såg de dock Ferguson som en besvärlig uppkomling och släppte varken in honom eller hans traktor. För att skydda den brittiska fabriken fick den USA-tillverkade Ford-Fergusontraktorn inte heller säljas i Europa.

Förlorade pengar

I Europa fortsatte Ford därför att tillverka och sälja traktorer för bogserade plogar, med fortsatt risk för olyckor, vilket gjorde Harry Ferguson rosenrasande. Så snart kriget var över plockade Ferguson åt sig en bunt amerikanska Ford-ritningar och lyckades få det brittiska företaget Standard Motors att tillverka den Grålletraktor som sen såldes mellan 1947 och 1957 på den svenska marknaden och som nu blivit ett kultföremål.

Så länge Henry Ford levde, fortsatte man i USA att göra traktorer åt Ferguson trots att Ford förlorade pengar på vartenda exemplar. För så mycket ansåg den gamle Henry att hans handslag var värt.

När Henry I efterträtts av sonsonen Henry II rensade Ford emellertid i bolaget och började sälja traktorn i egen regi. Brytningen med Ferguson blev total och följdes av en juridisk tvist som Ferguson vann.

Branschstandard

Trepunktskopplingen som låter plogens jordsökning bli nyttig dagkraft från drivhjulen på en lätt traktor och samtidigt hindrar traktorn från att stegras är grundbulten i Fergusonsystemet. Ferguson var först med att bygga en traktor på det sättet. Efter andra världskriget blev trepunktlyften branschstandard och finns i dag på nästan alla traktorer.

För att kunderna skulle förstå Fergusonsystemets fördelar var utbildning nödvändig och kurser arrangerades med en militär drill och en nästan fanatisk traktorreligion. Så blev folk antingen frälsta eller tydliga motståndare.

Idag lever Fergusons Grålle mest kvar som trevliga sällskapstraktorer. Väldigt många finns kvar, långt fler än traktorer av andra märken.

LÄS MER: Så blev traktorn en del av det svenska lantbruket

Läs mer om

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen