Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 4 juli 2017

Horsch hjärta Lemken ställer stora krav på maskinsäljarna

Varumärkeskombinationen Lemken - Horsch kommer att ställa stora krav på Swedish Agro Machinerys återförsäljare anser företagets vd Björn Pettersson.

 Björn Pettersson, vd för Swedish Agro Machinery.
Bild 1/2 Björn Pettersson, vd för Swedish Agro Machinery. FOTO: Firmabild Swedish Agro Machinery
 Växtskyddsspruta från Horsch.
Bild 2/2 Växtskyddsspruta från Horsch. FOTO: Horsch

Nu står det klart att Claasimportören Swedish Agro Machinery ska sälja både Horsch och Lemken i Sverige. Båda företagen säljer maskiner för jordbearbetning, sådd och växtskydd. En skillnad är att Horsch tydligare fokuserar på reducerad bearbetning i olika former medan Lemken även har traditionella plogar på programmet. Hur ska ni balansera utbuden från Lemken och Horsch, frågade Land Lantbruk Björn Pettersson, vd för Swedish Agro Machinery.

– Avtalet är mycket nytt, exakt hur det kommer att ske vet vi inte just nu.

På vilket sätt anser du att Horsch produktprogram kompletterar Lemkens?

– Vissa typer av såmaskiner erbjuder bara Horsch. Vi tror också att det finns skillnader mellan målgrupperna för de båda varumärkena. Horsch fokuserar möjligen mer på ett premiumsegment.

Vad betyder det för er säljkår?

– Detaljstrategin är ännu inte lagd, men det är klart att det kommer att ställa stora krav på vår återförsäljare.

Relaterade artiklar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen