Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 2 september

Lastplan första tävlingsbidraget i Teknikutmaningen

Ängsö, Västerås.

28-årige Alexander Vidlund i Skurusund, nära Mälaren, byggde ett lastplan till sin fyrhjuling. Lastplanet gör att han bara behöver göra ett lyft för att få jeepdunkar och fisklådor från arbetsbåten till fyrhjulingen. Nu är han med och tävlar i Land Lantbruks tävling Teknikutmaningen.

 Alexander Vidlund, Skurusund, Ängsö har byggt ett lågt lastplan till fyrhjulingen. Planet ger rätt lyfthöjd är bränsledunkar och fisklådor ska lyftas i och ur arbetsbåten. Dessutom slipper han lyft två, från kaj till fyrhjulingsvagnen.
Alexander Vidlund, Skurusund, Ängsö har byggt ett lågt lastplan till fyrhjulingen. Planet ger rätt lyfthöjd är bränsledunkar och fisklådor ska lyftas i och ur arbetsbåten. Dessutom slipper han lyft två, från kaj till fyrhjulingsvagnen. FOTO: Per Emgardsson

Alexander Vidlund är yrkesfiskare i Skurusund på Ängsö mellan Västerås och Enköping. Han tröttnade på att behöva göra flera lyft när jeepdunkar och andra förnödenheter ska flyttas mellan arbetsbåten och fyrhjulingens flak.

– Står man i arbetsbåten är det för högt att lyfta saker direkt upp på fyrhjulingskärrans flak. Först måste jag flytta sakerna till kajen. Sen får jag lyfta dem upp på fyrhjulingsflaket. Och omvänt åt andra hållet.

Lastplanet gör också att han slipper transportera tunga saker med fyrhjulingsvagn från kajen och upp till gården.

– Jag har provlastat planet. Med 100 kilos last har jag fortfarande tillräcklig vikt på fyrhjulingens framhjul.

 Lastplanet hänger på fyrhjulingens dragkrok och säkras av två skruvar i pakethållaren. Sargarna och gavlarna är skonade med en rundstång i aluminium för att vara snällare mot den som lastar.
Lastplanet hänger på fyrhjulingens dragkrok och säkras av två skruvar i pakethållaren. Sargarna och gavlarna är skonade med en rundstång i aluminium för att vara snällare mot den som lastar. FOTO: Per Emgardsson

Det finns få insjöfiskare i Sverige, och därför finns det heller inte så mycket utrustning att köpa som är anpassad för yrkesmässigt insjöfiske.

– Så det gäller att hitta på saker själv om man vill förbättra något. Det gäller både utrustning till arbetsbåten och saker som gör arbetet lättare och skonar ryggen.

I dag driver han ett eget fiskeföretag. Det utgår från samma kaj som hans föräldrars fiskeföretag. Tillsammans både bygger och förbättrar de redskap och utrustning.

FAKTA: Tävlingsbidrag

Tävlingsbidrag: Låglastande flak för fyrhjuling.

Fördel: Skonar ryggen genom att halvera antalet lyft mellan arbetsbåt och fyrhjuling.

Till nytta för vem: Alla som använder fyrhjulingar till att flytta tunga eller bulkiga saker som till exempel dunkar med bränsle, sprutmedel eller säckar med foder.

Material: 3/5 mm durkplåt av aluminium i lastplanet.

Tidsåtgång för tillverkning: Omkring 10 timmar inklusive lejd tid för bockning av plåten.

Trafiksäker maxlast: cirka 100 kilo.

Lastplanet har tillverkats av durkplåt av aluminium som fanns kvar i gårdsverkstaden efter ett tidigare bygge. Alexander Vidlund bad en mekanisk verkstad bocka plåten i två räta vinklar så att den bildade ett övre och ett lägre lastplan.

– De andra plåtarna till sidorna skar jag till för hand.

Sedan svetsade han samman konstruktionen med en pulsmigsvets och lade på en rundstång av aluminium för att göra överkanten på plåtarna snällare att luta sig mot. Lastplanet vilar via en kulhandske på fyrhjulingens dragkula. Ett par skruvar säkrar det övre lastplanet mot pakethållaren. Att det blev aluminium i lastplanet var inte en slump.

Gör så här för att tävla i Teknikutmaningen:

Du som jobbar praktiskt med jordbruk, går på naturbruksgymnasium eller studerar vid universitet, gå med i Teknikutmaningen! Det är enkelt, gör så här:

1. Skriv ned berättelsen om ditt bidrag i ett mejl till oss på teknikutmaningen@landlantbruk.se. Studerar du, eller har du nyss avslutat dina studier, så kanske du redan har skrivit en uppsats eller examensarbete om jordbruksteknik. Berätta om det. Men ditt bidrag behöver heller inte vara kopplat till någon utbildning.

2. Skriv kort! Max 2 000 tecken.

3. Skicka med max tre bilder eller skisser som förklarar din idé, lösning eller prototyp.

4. Tala om varför det du berättar om är bra. Förklara kort varför det gjorts på sättet det gjorts, hur det funkar och vilket resultatet blev.

5. Berättar du om något som en annan person gjort måste du först be den personen om lov att få dela med dig om det i tävlingen.

– Det är lätt och stilrent. Och håller man på med livsmedel vill man kunna högtryckstvätta sakerna utan att det blir färgsläpp.

 Lastplanet rymmer sex jeepdunkar.
Lastplanet rymmer sex jeepdunkar. FOTO: Alexander Vidlund

Han tycker det är väldigt kul att konstruera och skapa saker i verkstaden. Det har han hållit på med ända sedan tioårsåldern. Lastplanet är inte hans första konstruktion. Arbetsbåten han står i när han visar hur lastplanet underlättar jobbet har han byggt själv, även den i aluminium.

– Båten byggde jag 2017, helt på fri hand, men med hjälp av en hemmagjord jigg. Båten är praktisk att arbeta ifrån, både när jag placerar ut redskap och när jag vittjar nät och fasta redskap som ryssjor.

FAKTA: Teknikutmaningens tävlingsdeltagare

Vem: Alexander Vidlund.

Var: Skurusund, Ängsö, Västerås.

Ålder: 28 år.

Sysselsättning: Yrkesfiskare.

Bakgrund/Utbildning: Naturbruksgymnasiets lantbruksinriktning.

Verkstadsutbildning: Självlärd men har fått många goda råd via Youtube och yrkesfolk.

Varför anmälde du dig till Teknikutmaningen?: ”Jag tycker att det är kul med ny teknik både inom lantbruk och fiske. Så tänkte jag att någon annan kanske kan ha nytta av lastplanet”.

Relaterade artiklar

Till toppen