Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 12 november 2017

Markvänligt och trafiksäkert med automatisk däcktrycksreglering

Lågt tryck i fält ökar kapaciteten samtidigt som markskadorna hålls i schack. Det och säkrare framkomlighet på vägarna fick Kenneth Karlsson att skaffa automatisk däcktrycksreglering på traktorn.

 Framför SeedHawksåmaskinen är däcktrycket 0,6 bar, men på riksvägen i bakgrunden hela 1,8 bar.
Framför SeedHawksåmaskinen är däcktrycket 0,6 bar, men på riksvägen i bakgrunden hela 1,8 bar. FOTO: Per Emgardsson

Däcktrycksreglering gör det enkelt att ha rätt däcktryck till varje arbete. Kenneth Karlsson på Enköpings Maskinstation valde till däcktryckregleringen VarioGrip på sin nya Fendt 828 Vario. Den drar en sexmeters Rapid eller en åttameters SeedHawk.

– Jag ville slippa dubbelmontage på traktorn men ändå kunna köra med markvänliga tryck.

Ett vägbygge på riksväg 70 satte extra fokus på transportbredden.

– Sträckan ska bli trefältsväg. Under byggtiden är filerna smalare än en traktor med dubbelmontage, det blev omöjligt att ta sig fram.

Sparar bränsle

Däcktrycksregleringen låter Kenneth ha 0,6 bar i fält, men 1,5-2,0bar på väg. Rätt tryck sparar bränsle både i fält och på väg.

– Det lägsta trycket som går att ställa in i VarioGrip är 0,6 bar. Men i fält godkänner Trelleborg tryck ned till 0,4 bar, så jag hoppas programvaran uppdateras. I dubbelmontagen hade jag 0,8 bar konstant.

FAKTA: Däcktryckreglering VarioGrip

Pris: 138 000 kr exkl moms.

Tid: Tryckhöjning från 0,6 till 2,0 bar ta 10 min på Kennet Karlssons Fendt 828.

Framdäck: Fälttryck, bar: 710/60R30, vägtryck, bar: 0,6, 2,0.

Bakdäck: Fälttryck, bar: 900/60R38, vägtryck, bar: 0,6, 1,8.

 Kenneth Karlsson, Enköpings Maskinstation AB.
Kenneth Karlsson, Enköpings Maskinstation AB. FOTO: Per Emgardsson

Går snabbt ställa in nytt tryck

Att höja trycket tar omkring tio minuter.

– Jag ställer in vägtryck på skärmen ett par minuter innan jag sått klart. Sedan städar jag ur och ställer om såmaskinen innan jag kör upp på vägen. Då är det vägtryck i däcken. Att sänka trycket från väg till fält går dubbelt så fort.

Framför sexmetersrapiden kör Kenneth med 0,7-0,8 bar. Såmaskinen går tungt och han vill inte riskera att däcken snurrar på fälgen.

 De önskade däckstrycken matas in via skärmen, sedan räcker det att trycka på en skärmknapp så skiftar VarioGrip trycket i däcken.
De önskade däckstrycken matas in via skärmen, sedan räcker det att trycka på en skärmknapp så skiftar VarioGrip trycket i däcken. FOTO: Per Emgardsson

På Fendt 1000-serie kan reglerstystemet mer och kallas VarioGrip Assistant. I det lägger man in frontvikter, hjulvikter och önskade hastigheter, sedan ställer programmet själv in rätt däcktryck.

– Grip Assistant vore trevligt att ha även på 828, säger Kenneth. Men VarioGrip-regleringen gör att jag som flyttar mycket på väg tar mig fram mycket lättare, utan att bli mycket mindre markvänlig.

 Fendt däcktryckreglering VarioGrip (rött). Luft från en kompressor på traktorn förs till däcket via svivlar på drivaxlarna.
Fendt däcktryckreglering VarioGrip (rött). Luft från en kompressor på traktorn förs till däcket via svivlar på drivaxlarna. FOTO: Firmabild

FAKTA: Så fungerar VarioGrip

Däcktrycksregleringen VarioGrip justerar under körning däcktrycket efter förarens val. Tryck mellan 0,6 och 2,5 bar kan ställas in.

Med lågt tryck i fält slirar traktorn bort mindre energi. 0,8 bar istället för 1,3 sparar 5 procent bränsle och ökar avverkningen. Det kan ge en läglighetsfördel.

Med högt tryck på väg, 2,4 bar i stället för 1,5, spar man ett par procent bränsle och gör att traktorn rullar snabbare med samma lass.

 Tryck i en styrledning (grön) öppnar ventilen på däcket när trycket ska ändras. Normalt är svivlarna trycklösa för att slitas mindre. Däcksluften (blått) förs genom en annan ledning till ventilen och däcket.
Tryck i en styrledning (grön) öppnar ventilen på däcket när trycket ska ändras. Normalt är svivlarna trycklösa för att slitas mindre. Däcksluften (blått) förs genom en annan ledning till ventilen och däcket. FOTO: Firmabild

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen