Markvänligt och trafiksäkert med automatisk däcktrycksreglering
Lågt tryck i fält ökar kapaciteten samtidigt som markskadorna hålls i schack. Det och säkrare framkomlighet på vägarna fick Kenneth Karlsson att skaffa automatisk däcktrycksreglering på traktorn.
Däcktrycksreglering gör det enkelt att ha rätt däcktryck till varje arbete. Kenneth Karlsson på Enköpings Maskinstation valde till däcktryckregleringen VarioGrip på sin nya Fendt 828 Vario. Den drar en sexmeters Rapid eller en åttameters SeedHawk.
– Jag ville slippa dubbelmontage på traktorn men ändå kunna köra med markvänliga tryck.
Ett vägbygge på riksväg 70 satte extra fokus på transportbredden.
– Sträckan ska bli trefältsväg. Under byggtiden är filerna smalare än en traktor med dubbelmontage, det blev omöjligt att ta sig fram.
Sparar bränsle
Däcktrycksregleringen låter Kenneth ha 0,6 bar i fält, men 1,5-2,0bar på väg. Rätt tryck sparar bränsle både i fält och på väg.
– Det lägsta trycket som går att ställa in i VarioGrip är 0,6 bar. Men i fält godkänner Trelleborg tryck ned till 0,4 bar, så jag hoppas programvaran uppdateras. I dubbelmontagen hade jag 0,8 bar konstant.
FAKTA: Däcktryckreglering VarioGrip
Pris: 138 000 kr exkl moms.
Tid: Tryckhöjning från 0,6 till 2,0 bar ta 10 min på Kennet Karlssons Fendt 828.
Framdäck: Fälttryck, bar: 710/60R30, vägtryck, bar: 0,6, 2,0.
Bakdäck: Fälttryck, bar: 900/60R38, vägtryck, bar: 0,6, 1,8.
Går snabbt ställa in nytt tryck
Att höja trycket tar omkring tio minuter.
– Jag ställer in vägtryck på skärmen ett par minuter innan jag sått klart. Sedan städar jag ur och ställer om såmaskinen innan jag kör upp på vägen. Då är det vägtryck i däcken. Att sänka trycket från väg till fält går dubbelt så fort.
Framför sexmetersrapiden kör Kenneth med 0,7-0,8 bar. Såmaskinen går tungt och han vill inte riskera att däcken snurrar på fälgen.
På Fendt 1000-serie kan reglerstystemet mer och kallas VarioGrip Assistant. I det lägger man in frontvikter, hjulvikter och önskade hastigheter, sedan ställer programmet själv in rätt däcktryck.
– Grip Assistant vore trevligt att ha även på 828, säger Kenneth. Men VarioGrip-regleringen gör att jag som flyttar mycket på väg tar mig fram mycket lättare, utan att bli mycket mindre markvänlig.
FAKTA: Så fungerar VarioGrip
Däcktrycksregleringen VarioGrip justerar under körning däcktrycket efter förarens val. Tryck mellan 0,6 och 2,5 bar kan ställas in.
Med lågt tryck i fält slirar traktorn bort mindre energi. 0,8 bar istället för 1,3 sparar 5 procent bränsle och ökar avverkningen. Det kan ge en läglighetsfördel.
Med högt tryck på väg, 2,4 bar i stället för 1,5, spar man ett par procent bränsle och gör att traktorn rullar snabbare med samma lass.
Kommentarer
Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.