Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 25 oktober 2017

Norska vägverket: Sätt traktorn på lastbil

När norska lantbrukare bad vägverket att bygga fler fickor där traktorer kan släppa förbil snabbare trafik ansåg en vägverkschef att bönderna i stället borde leja lastbil för att frakta traktorer och maskiner från gård till fält.

 Sätt traktorn på lastbil så hindrar ni inte trafiken tyckte norsk vägverkschef.
Bild 1/2 Sätt traktorn på lastbil så hindrar ni inte trafiken tyckte norsk vägverkschef. FOTO: Per Emgardsson
 Jogeir M. Agjeld, teknikexpert Norges Landbruksrådgiving
Bild 2/2 Jogeir M. Agjeld, teknikexpert Norges Landbruksrådgiving FOTO: Norsk Landbruksrådgiving

Förståelsen för jordbrukets växande transportbehovet minskar. I Sogn og Fjordane län i västra Norge har Norges Bondelag ( norska LRF) i länet påpekat bristen på parkeringsfickor där jordbrukare kan svänga undan för att släppa förbi snabbare trafik.

Tidningen Firda intervjuade därför chefen för Statens Vegvesen i länet, Vigdis Lobenz, vilken rådde bönderna att låta traktorerna stå still eller frakta dem till och från fält på lastbil.

Bedöm trafiksituationen

Till norska Nationen, distriktens näringslivstidning, säger Lobenz att om jordbrukare är rädda för att köra traktor på trafikerade vägar, så får de lov att bedöma hur stort behov de har av att köra. Alla bär ansvar för att bedöma trafiksituationen, sade Lobenz.

För lantbrukarna är det lättare sagt än gjort, strukturrationaliseringen löper på även i Norge och sedan sekelskiftet har snittavståndet till det mest avlägsna fältet på länets gårdar ökat från 3,2 till 6,5 kilometer. Och det finns inga tecken på att jordbrukets storleksrationalisering inte skulle fortsätta.

– Samtidigt blir perioderna vi kan arbeta effektiv kortare och kortare. Är det fint väder så måste bönderna köra traktor, säger Anders Felde, ordförande i Sogn og Fjordane Bondelag.

Svårt att släppa förbi trafik

Naturligtvis är terrängen i västra Norge är en utmaning, med fjäll i ena vägdiket och fjord i det andra. Däremellan finns en tvåfilig riksväg utan vägrenar. Men problemen är inte begränsade till västra Norge säger Norsk Landbruksrådgivnings teknikexpert Jogeir M. Agjeld till Nationen.

– Möjligheterna för långsamtgående fordon att släppa förbi snabbare trafik blir ständigt färre. Avkörningarna till fält där jordbruksmaskinerna ska arbeta tas bort eller görs för smala. Broar och undergångar byggs för trånga . Skyltningen hindrar traktorer att köra förnuftigt, tvingar traktorer och tröskor att köra genom stadskärnor eller att ta långa omvägar. I många decennier har politiken stimulerat till större driftsenheter, och på det sättet har behovet att förflytta allt större lantbruksmaskiner längs väg hela tiden ökat.

Bonden kan inte klandras

I ett ledarstick konstaterar Nationen att ”ingen kan klandra norska bönder för att vårt land inte är designat för stordrift. Alla bilister måste förstå att vi måste ta hänsyn till alla som behöver använda rikets vägar, även dem som producerar vår mat. Bilister som tar onödiga chanser vid omkörningar är den största säkerhetsutmaningen i samband med långsamtgående fordon”.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen