Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 8 oktober 2018

Nya markvänligare redskapsdäck

FAXE, DANMARK.

En serie nya redskapsdäck kan bidra till mindre skadlig markpackning. Däcken tål att vid samma last köras med ned till 40 procent lägre däcktryck än ett standarddäck.

 Alliance VF implementdäck.
Alliance VF implementdäck. FOTO: Per Emgardsson

 På godset Jomfruens Egede i Faxe sydväst om Köpenhamn visade Alliance nya implementdäck, alltså odrivna däck för vagnar och redskap med VF-egenskaper. Företaget är först med den tekniken på implementdäck.

Däcksidorna på det nya radialdäcket A389 VF-Imp har VF-egenskaper som tillåter däcket att bära samma last vid 30-40 procent lägre tryck än ett vanligt implementdäck. I fält godkänner tillverkaren officiellt ned till 0,8 bars tryck.

 Före provkörningen kontrollerades däcktrycket, 1,2 bar i VF-däcket och 2,0 bar i de äldre IF-däcken.
Före provkörningen kontrollerades däcktrycket, 1,2 bar i VF-däcket och 2,0 bar i de äldre IF-däcken. FOTO: Per Emgardsson

Bredare fälgar

Bakom VF-egenskaperna ligger en vidareutveckling av det klassiska radialdäcket. Det har ett stålbälte under slitbanan samt mjuka, flexibla däcksidor som satta under belastning böjer sig och bidrar till ett längre fotavtryck. Med bredare fälgar kan man utnyttja däckets egenskaper optimalt.

Ett standarddäck som normalt körs med 1,6 bars tryck kan ersättas av ett VF-däck som kan köras med 1,0 bars tryck. Däckets skuldra, alltså övergången mellan slitbana och däcksida är liksom beaden, den del av däcket som ligger an mot fälgen, är mycket styva.

Däcksidan däremellan kan däremot flexa extremt mycket utan att hettas upp eller separera i gummit på grund av inre friktion.

 Däcken kördes spår vid spår för att göra det enklare att jämföra resultatet.
Däcken kördes spår vid spår för att göra det enklare att jämföra resultatet. FOTO: Per Emgardsson

Kördes spår vid spår

För att visa skillnaden mellan IF- och VF-implementdäck körde importören NDI två lika tunga vagnar över nybrukad jord.

På en av vagnarna satt det nya VF-däcket Agriflex 389 VF 600/55R26.5 pumpade till 1,2 – 1,3 bar. Den andra hade det äldre IF-däcket A-885 IF 600/55R26.5 pumpat till 2,0 bara.

Eftersom vagnarna var lastade till 20 ton bar varje däck drygt 4 ton. De drogs i 10 km/tim av ett par John Deeretraktorer med Alliances IF-däck.

I den kultiverade ganska lätta jorden kördes vagnarna spår vid spår. Därefter testade man packningsgraden i spåret med en penetrometer. Den visar hur stor kraft som behövs för att trycka ned en kon i marken. Med samma kraft trängde konen några centimeter längre ned i spåret efter VF-däcket än efter IF-däcket. Det stämde väl med skillnaden i däcktryck, 1,2 bar respektive 2,0 bar.

 Här körs det nya VF-däcket till höger om spåret efter IF-däcket.
Här körs det nya VF-däcket till höger om spåret efter IF-däcket. FOTO: Per Emgardsson

FAKTA: Alliance A389 VF

– De nya VF-implementdäcken A389 från Alliance som kan köras med däcktryck ned till 0,8 bar har hastighetsklassen D (65 km/tim).

– De är avsedda för lantbruksvagnar, konstgödsel- och stallgödselspridare, balpressar samt självgående sprutor.

– Däcken byggs för fälgdimensionerna 22.5 tum, 26.5-tum och 30.5-tum och finns i bredder från 560 mm till 750 mm. Ett 800-däck är under utveckling. Däcksmönstret saknar rullningsriktning.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen