Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 26 juni 2017

Nybyggd tysk traktorfabrik gör Deutz-Fahr

Europas just nu nyaste och rimligen modernaste traktorfabrik finns i tyska Lauingen. I den byggs italienska SDF-gruppens Deutz-Fahr-traktorer med motoreffekter över 130 hk.

Fabriken är en 4,2 hektar stor L-formad byggnad som rymmer både montering, måleri och kvalitetskontroll. Anläggningen som kostat drygt 800 miljoner kronor började planeras 2013 och togs i drift i januari 2017. Både produktionssystem och IT-miljön är nya, inget fördes över från den tidigare fabriken.

 Deutz-Fahr traktorfabrik i tyska Lauingen.
Deutz-Fahr traktorfabrik i tyska Lauingen. FOTO: Firmabild SDF-group

Precis som vid ett lagårdsbygge måste flödet av produkter, insatsvaror och människor organiseras noga. Den planeringen startade vid målet, monteringsstationen vid det löpande bandet. Dit ska traktorns alla delar levereras i precis rätt tid för montering på varje enskild traktor. Det fordrar korta materialflöden samt korta gångsträckor och bra kommunikationsmöjligheter för montörerna.

Övervakas av IT-system

Hela flödet av delkomponenter övervakas av ett IT-system anpassat för så kallad lean (sparsam) produktion. Större enheter levereras direkt till monteringsstationen medan mindre enheter detaljmonteras vid stationer vid sidan av bandet. De ligger i fiskbensform längs det löpande bandet och innehåller även stationer för komponenter som är kundbeställda tillval.

 Hytten monteras på chassiet.
Hytten monteras på chassiet. FOTO: Firmabild SDF-group

Därför kan man kundanpassa traktorerna redan på det löpande bandet med de utrustningar som importörer i olika länder efterfrågar. Ett komponentlager med plats för 4000 större delar och 25000 detaljer servar monteringsbandet.

Löpande bandet

När fabriken planerades byggdes varje monteringsstation längs bandet upp i ett konstruktionslaboratorium. I det fick montörerna prova att göra sina olika arbetsmoment. Metoden gav montörerna inflytande över sin arbetsmiljö, samtidigt kunde konstruktörerna justera både arbetsmiljö och logistik innan den riktiga monteringsstationen byggdes upp vid bandet.

 Motor, transmission och axlar monteras samman.
Motor, transmission och axlar monteras samman. FOTO: Firmabild SDF-group

Det löpande bandet är egentligen tre parallella band, ett i mitten för maskinen och på varje sida där montörerna arbetar. Montören kan därför arbeta på en stillastående maskin, det förenklar arbetet. Alla detaljer finns nära montören och verktyg som mejslar och nycklar är eldrivna. Det förebygger arbetsskador och bidrar till bättre arbetskvalitet eftersom skruvar och muttrar dras ju åt med exakt rätt moment.

Kvalitetskontrollen sker löpande. Hydraul- och tryckluftsanläggningarna provas i tre parallella teststationer vid slutet av bandet där motor och transmission monteras samman. När traktorn är färdig går den igenom en datorkontrollerad kvalitetstest. Där provas alla funktioner medan motor och transmission arbetar på olika varvtal på en rullande landsväg.

Robotar slutlackerar

Den enskilt största investeringen är måleriet, 180 miljoner kronor. Sedan chassit med motor och transmission maskas manuellt, tvättas enheten och torkas med tryckluftsmunstycken innan två målare lägger på grundfärgen. Efter torkning slutlackerar robotar enheterna. Lackeringen ska klara ett standardiserat test i saltvattendimma som motsvarar 720 timmars drift. Det är tre gånger längre tid än de flesta personbilstillverkare kräver.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Läs mer om

Till toppen