Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 8 november

Så fungerar Cemos traktor- och plogassistent

Råbelöv

På ett fält på Råbelöfs Gods norr om Kristianstad visar Bernd Grosselohmann, marknadsspecialist för traktorer hos Claas, hur Cemos fungerar.

 Bernd Grosselohmann, marknadsspecialist för traktorer hos Claas i tyska Harsewinkel.
Bernd Grosselohmann, marknadsspecialist för traktorer hos Claas i tyska Harsewinkel. FOTO: Pressbild/Claas

– Först ber systemet föraren lägga in redskap, jordart, markfukt, föregående bearbetning, traktorns däck och belastningsvikter. Sedan föreslår det lämplig ballast, och när föraren angett verklig ballast även ett däcktryck.

 Cemos börjar med att optimera traktorns inställningar och däcktryck.
Cemos börjar med att optimera traktorns inställningar och däcktryck. FOTO: Per Emgardsson

Även plogassistenten börjar från början. Med text och bilder får föraren hjälp att steg för steg mäta upp och ställa in växelplogen, oberoende av plogfabrikat. Under arbetet ber Cemos föraren steg för steg kontrollera hur plogen går, exempelvis om den drar åt något håll, då ger det förslag på justeringar.

 I nästa steg hjälper redskapsassistenten föraren att steg för steg ställa in redskapet rätt, här en växelplog.
I nästa steg hjälper redskapsassistenten föraren att steg för steg ställa in redskapet rätt, här en växelplog. FOTO: Per Emgardsson

Varje ändring utvärderas

Med traktor och redskap grundinställda övergår Cemos till steg tre, att med hjälp av ett par stapeldiagram som påminner om tröskans spillindikator optimera arbetet.

På Råbelöf drog traktorn en pinnkultivator. Cemos ville då kontrollera dragkraftregleringen, och bad föraren att koppla bort slirregleringen. Steg för steg föreslår det föraren att ändra mängden dragkraftreglering. Varje ändring utvärderas. Så länge staplarna för kapacitet och bränsleförbrukning är gröna bör föraren acceptera ändringarna.

 Cemos tredje steg är att optimera körningen för bästa kapacitet och lägst bränsleförbrukning. Här föreslår Cemos föraren att öka droopen, alltså låta motorn falla mer i varv innan transmissionen ändrar utväxling.
Cemos tredje steg är att optimera körningen för bästa kapacitet och lägst bränsleförbrukning. Här föreslår Cemos föraren att öka droopen, alltså låta motorn falla mer i varv innan transmissionen ändrar utväxling. FOTO: Per Emgardsson

Svårast är droopinställningen

I nästa steg ger sig Cemos på den kanske besvärligaste inställningen av en steglös traktor, maskinens droop. Droop är hur mycket motorvarvet tillåts falla innan transmissionen börjar ändra utväxling.

 Varje ändring utvärderas av programmet. Här ledde ändringen av droop till oförändrad avverkning men högre bränsleförbrukning, alltså röd stapel.
Varje ändring utvärderas av programmet. Här ledde ändringen av droop till oförändrad avverkning men högre bränsleförbrukning, alltså röd stapel. FOTO: Per Emgardsson
 När en funktion inte kan förbättras mer går Cemos vidare och föreslår förbättringar av nästa funktion.
När en funktion inte kan förbättras mer går Cemos vidare och föreslår förbättringar av nästa funktion. FOTO: Per Emgardsson

Steg för steg får föraren ändra droopintställningen. I början ger varje ändring gröna staplar och föraren accepterar förändringen. Gör föraren inte det, exempelvis om resultatet ger röda staplar återgår traktorn till den senaste ändringen som gav positivt resultat. Sedan går Cemos vidare till nästa steg i optimeringen.

LÄS MER: Traktorn med inbyggd maskinlärare

Relaterade artiklar

Till toppen