Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 25 februari

Torrsprutad betong kan rädda rörbron

Efter en mansålder är många stålrörsbroar på enskilda vägar färdiga för renovering. Frågan är då om man ska renovera eller bygga nytt? Land Lantbruk har frågat Trafikverkets projektledare för brounderhåll i Smålandslänen.

 En rörbro renoverad med betongsprutning upp till ett stycke över vattenlinjen.
En rörbro renoverad med betongsprutning upp till ett stycke över vattenlinjen. FOTO: Magnus Holm

De flesta lantbruk äger andelar i vägföreningar, och dessa äger broar över åar och bäckar. Sedan 1950-talet har många rörbroar av korrugerade stålrör byggts. De antogs ha en livslängd på 80 år, säger Magnus Holm, projektledare för brounderhåll vid Trafikverket i Småland (Jönköpings och Kronobergs län).

– Men ofta börjar rörbroarna rosta i vattenlinjen efter 40-50 år. Ska bron behålla sin bärighet måste korrosionen stoppas.

Kan bli kostsamt

Då står valet mellan att byta ut stålrören mot nya varmgalvade eller att renovera de gamla. Nya rör ger längre livslängd, men ligger rören under en hög bank blir schaktarbetet dyrt och trafiken måste ledas om.

När bron ska renoveras dämmer man rörets båda öppningar och leder bort vattnet, eventuellt via rör hängda i taket på stålröret. När rörbotten befriats från jord och sten sandblästrar man bort zink och rost upp till två-tre decimeter över vattenlinjen.

 Magnus Holm, Trafikverket Jönköpings och Kronobergs län.
Magnus Holm, Trafikverket Jönköpings och Kronobergs län. FOTO: Privat

Sedan finns flera renoveringsmetoder att välja på. Trumman kan behandlas med betong genom torrsprutning, halvsulas med ny plåtbotten fixerad med betong, eller ges ytbehandlingar med plast eller glasfiberförstärkt plast.

Torrsprutning med betong

– Vanligast metoden här i Småland har varit att gjuta cirka 15 centimeter nätarmerad eller plastfiberarmerad betong i botten av bron. Därefter sprutar man oarmerad betong i tunna skikt upp till 20-30 centimeter över vattenlinjen. Betongen ska vara minst 20 millimeter tjock över korrugeringens konvexa del och över skruvhuvudena. Avsikten är att betongens ska skydda mot vidare rostning från insidan, inte att förstärka bron. Från utsidan är rostangrepp ett mycket mindre problem, säger Magnus Holm.

Han fortsätter:

– Betongsprutningen förlänger livslängden betydligt, de första rörbroarna betongsprutades för 30 år sedan och ännu har ingen av dem tjänat ut.

Halvsulning tekniskt knepigt

En annan metod är halvsulning. En korrugerad rörhalva med lite mindre diameter än rörbrons skjuts in. Den vilar på fastsvetsade distanser i botten av röret. Sedan fylls mellanrummet med betong. Om bron under årens lopp har satt sig kan halvsulning bli tekniskt knepigt.

Plastbehandling eller glasfiberstrumpa

Små broar och ståltrummor kan skyddas med en glasfiberstrumpa. En annan metod är att skydda rörets insida av en plasthinna. Men hinnan är känslig för repning.

Rörbroar kan också rostskyddas genom att spruta betong över rörets hela insida, även i toppen. Eftersom betongen gör röret styvare, fördelas mindre last ut i fyllningen och mer last ska tas upp av stålrör, betong och armering. Om betongsprutning förstärker bron är därför inte klarlagt.

 Vid renoveringen blästras rörbotten och en betongsula gjuts i den. Sedan blästras all rost och zink bort på väggarna upp till några decimeter över vattenlinjen. Åns vatten leds genom plaströret till höger.
Vid renoveringen blästras rörbotten och en betongsula gjuts i den. Sedan blästras all rost och zink bort på väggarna upp till några decimeter över vattenlinjen. Åns vatten leds genom plaströret till höger. FOTO: Magnus Holm

Hur bör man tänka om det kommer krav på brorenovering?

– Jag föreslår ofta sprutning med våtbetong, särskilt om bron har 3-4 meters överbyggnad eller mer, eller om vägen är starkt trafikerad. På enskilda vägar och när överbyggnaden bara är 0,5-1,0 meter kan byte av rör vara mer intressant eftersom brons livslängd ökar betydligt. Tänk på att de tillåtna fordonsvikterna har ökat – renoverar man bör den nya bron klara klass BK1.

SE VIDEO: Så läggs sprutbetong på en väggHÄR finns tekniska beskrivningar för rörbroar

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Land Lantbruks Nyhetsbrev

Missa inga av de senaste nyheterna och aktuella debatterna inom de gröna näringarna!

Missa inga nyheter Gratis

Den information som du lämnar här kommer att behandlas i enlighet med vår personuppgiftspolicy. Vi rekommenderar att du läser den innan du går vidare.

Till toppen