Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Teknik 9 maj

Vägdäck rullar längre

LADOUX, FRANKRIKE.

Med större delen av drifttiden på asfaltväg behöver traktorer andra däck än i fält. Ett sådant är Michelins Roadbibdäck. Vid en demonstration på företagets forskningscentrum Ladoux rullade vägdäcket en tredjedel längre än motsvarande jordbruksmönstrade däck.

Det nya vägtraktordäcket Roadbib från Michelin är byggt för traktorer som rullar halva till tre fjärdedelar av drifttiden på väg. Sådana finns typiskt hos entreprenörer och maskinstationer till exempel för flytgödselspridning.

En tredjedel längre

Däckets stomkonstruktion och mönster på ska bidra till att det rullar lättare på hårt underlag än ett vanligt traktormönstat däck. Hur stor den skillnaden är ville Michelin ge en uppfattning vid en demonstration på företagets forsknings- och utvecklingsanläggning i Ladoux norr om Clermont-Ferrand i Frankrike.

Två identiska traktorer fick friulla från nära 40 kilometer i timmen till stopp. Båda traktorerna vägde 7,2 ton och däcken var pumpade till 1,2 bar. Försöket upprepades ett par gånger och traktorn med vägräcket Roadbib rullade en tredjedel längre sträcka än den med jordbruksmönstrade däck.

Bättre körkomfort

‘Vägdäcket ska rulla tystare och ge bättre körkomfort, bland annat tack vare lägre men tätare placerade ribbor samt att däckcentum är nästan slutet av tätt placerade ribbor.

Danska maskinstationer påstår att de lägre ribborna gör däcket snällare mot vallsvålen. Ute vid skuldran är ribborna delade, det ska göra att däcket raderar mindre mot marken i tvära svängar.

LÄS MER: Michelin släpper luftlösa däck för kompaktlastare

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen