Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Lantbruk 12 februari 2015

Rosa balar till stöd mot bröstcancer

I sommar kan svenska fält prydas av rosa balar. Nät och plast till halm och ensilage ska ge bidrag till bröstcancerforskningen.

Bild 1/3 FOTO: Trioplast
Rosa ensilagebalar pryder i år vallarna på Nya Zeeland till stöd för bröstcancerforskningen. I sommar kommer den rosa plasten till Sverige.
Bild 2/3Rosa ensilagebalar pryder i år vallarna på Nya Zeeland till stöd för bröstcancerforskningen. I sommar kommer den rosa plasten till Sverige. FOTO: Trioplast
Så här ser det rosa nätet för halmbalar ut.
Bild 3/3Så här ser det rosa nätet för halmbalar ut. FOTO: Tama

Det är Lantmännen som i samarbete med sina leverantörer Trioplast och Tama som inför skördesäsongen erbjuder balnät och ensilageplast i rosa. 25 kronor för varje rulle plast och 150 kronor för varje rulle nät kommer att skänkas till bröstcancerforskningen, genom Bröstcancerföreningarnas riksorganisation, BRO.

– Det ger två effekter. Dels kan lantbrukaren välja att stödja det här, dels att det ligger balar på fälten som ger ett sekundärt stöd, säger Torbjörn Wahlström, chef för utveckling och växtodlingsprodukter på Lantmännen.

Idén kommer från Nya Zeeland, där lantbrukarna under den pågående växtodlingssäsongen har kunnat svepa sina halm- och ensilagebalar i rosa. Många lantbrukare där har själva eller genom anhöriga erfarenhet av bröstcancer och har velat väcka uppmärksamhet kring sjukdomen genom att svepa sina balar i rosa.

– Det har varit väldigt positivt mottaget, säger Göran Ericson, marknadsdirektör på svenska Trioplast som även är leverantör till Nya Zeeland.

Ungefär 50 000 rosa ensilagebalar har det blivit på Nya Zeeland. I Sverige hoppas Göran Ericson att det ska bli omkring 100 000.

– Det är en bråkdel av totalen, men ändå väldigt signifikant. På Nya Zeeland har bönderna ofta lagt upp balarna så att de syns ordentligt.

Upplägget från Lantmännen, Trioplast och Tama är att dela påslaget till bröstcancerforskningen på tre – försäljare, tillverkare och kund.

Det innebär att påslaget till kund blir 50 kronor för en rulle nät och 10 kronor för en rulle sträckfilm. För en rulle ensilageplast motsvarar det ett påslag om cirka 1,6 procent.

Kvalitetsmässigt ska den rosa plasten inte skilja sig från den vita.

– Rosa plast är en helt vit film med lite rosa pigment, förklarar Göran Ericson.

Relaterade artiklar

Till toppen