Havredals lanserade sin havredryck vid helt rätt tillfälle i en tid då många konsumenter väljer svenskt samtidigt som det alternativ som fanns, marknadsledande Oatly, redan var i blåsväder för sin kinesiska huvudägare och tog in amerikanska Blackstone som delägare. Det gillades inte av konsumenterna.
– Det är en stor anledning till att det har gått så bra, säger Per-Johan Thörn. När grossisterna började titta sig om efter alternativ fanns vi där som enda svenska fristående aktören. Det har gett oss mycket mer uppmärksamhet än vi hade väntat oss och det är verkligen jättekul.
Produkten som framställs av havre och rapsolja skiljer sig dessutom från liknande drycker eftersom den innehåller mer havre och har högre fiberinnehåll än konkurrenternas.
– Det är en helt unik produkt, berättar Per-Johan Thörn.
Till en början fanns Havredals havredryck endast i Uppsala och Stockholmsregionen men går nu att köpa i Malmö, Norrköping, Västerås, Alingsås, Lund och online. Planen är att den så småningom ska finnas i större delen av landet. Samtidigt pågår produktutveckling för att utöka sortimentet med en ekologisk variant av havredrycken och företaget tittar också på att så småningom utveckla köttanaloger av betaglukan, prebiotiska fibrer som utvinns av havre och som sägs ha positiva hälsoeffekter för människan.
I dag sker tillverkningen hos en extern tillverkare men i framtiden när volymerna ökat hoppas Per-Johan Thörn att kunna ha egen cirkulär tillverkning av mejerianaloger så väl som köttanaloger.
– Efterfrågan på i stort sett alla typer av växtbaserade livsmedel är stor just nu.
– Vi är ju nystartade och därför är det viktigt att inte ta sig vatten över huvudet men vi hoppas kunna växa en del, säger Per-Johan Thörn.