Snö gör gallringen långsam

– Ett blidväder vore bra så att snön rasar från träden. Som det är nu tar det extra tid att avverka, säger Åke Johansson, skördarförare som gallrar i Brattby utanför Umeå.

Den här vintern har annars på många sätt varit idealisk, konstaterar han.

– Fram till jul var det ingen snö och inte så bra bärighet men från årsskiftet har det varit kallt och lite snö här närmare kusten. Vi har kunnat köra på och det har gått undan, säger Åke Johansson, som sitter i skördaren och äter kyckling och ris som han plockat ut från hyttens värmeskåp när Skogsland hälsar på.

Han berättar att han kört skogsmaskin länge, först skotare men sedan han började hos Team Engmans Skogsmaskiner AB har det blivit skördare. Maskinen, en ny Komatsu 911, går främst i gallringar och vissa slutavverkningar.

Tar längre tid

I den här gallringen får maskinen visa vad den går för eftersom det är ganska rejäl klättring. Bärigheten på marken är bra och snön på marken är inget bekymmer, däremot är snön uppe i träden, alltså upplegan, besvärlig.

– Det tar längre tid att fälla i gallring. Man får vänta in att snöyran lagt sig så att man ser och kan fälla rätt och inte skada andra träd, säger Åke Johansson.

Arbetet han utför sker efter det traktdirektiv som han får före avverkningen från virkesköparen. Uppgifterna och kartorna finns sedan i skördarens dator.

Fick fel karta

– Det är viktigt att det som står i traktdirektivet stämmer och ofta gör det det. Just på den här avverkningen har det varit bekymmer, vilket jag tydligt talat om för de berörda. Bland annat fick vi fel karta och några viktiga hänsyn hade inte tagits med. Nu löste det sig bra även om jag var på väg att köra ner i en kallkälla som skulle skyddas. Det gäller att vara uppmärksam i det här jobbet, säger Åke Johansson.

Han säger att han gärna skulle se att fler skogsägare kommer ut och besöker de som avverkar.

– Det vore bra att få markägarens synpunkter. Dessutom vill vi ju veta vad de tycker när vi avverkat, lite mer feedback vore bra. Men tänk på att ringa oss i maskinerna så att vi inte ställer till med en olycka, betonar Åke Johansson, vars matpaus är slut och han kör igång igen.