Äldre skog- och jordbruksägare blir lurade

Konsumentverket skickar varningsbrev äldre som äger skog eller jordbruk för oseriösa försäljare.

Oseriösa försäljare försöker lura äldre som äger skog eller jordbruk, varnar Konsumentverket.
Oseriösa försäljare försöker lura äldre som äger skog eller jordbruk, varnar Konsumentverket. FOTO: MOSTPHOTOS

Oseriösa försäljare riktar in sig på äldre som äger skog eller jordbruk och blir lurade in i affärer. Därför har Konsumentverket nu skickat ut brev till drygt 79 000 personer för att varna och informera.

"Riktar in sig på äldre"

– Vi har märkt att en del företag riktar in sig på just äldre personer som har skog eller jordbruksmark. Det kan vara både telefonförsäljare och dörrförsäljare. Vi hoppas att det här initiativet ska göra att markägare vet hur de kan agera och att de vågar protestera om de drabbats, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket i ett pressmeddelande.

"Lagens regler gäller"

Försäljarna vill få dem att köpa något och om de sedan vill ångra sitt köp hänvisar försäljaren till att de är företagare och menar att de därför inte kan ångra köpet.

– Men ska varan eller tjänsten användas privat räknas man som konsument och lagens regler om ångerrätt gäller, säger Magnus Karpe, som har lång erfarenhet av ärenden som handlar om telekom.

Ofta telefonabonnemang

Enligt honom är det ofta just telefonabonnemang som ska säljas, men det kan även handla om andra varor och tjänster.

– Vi tycker att det är oerhört fult att ge sig på 80- och 90-åringar som inte är företagare och sälja på dem företagsabonnemang. Därför vill vi nå den här målgruppen och berätta för dem att de inte alls behöver gå med på att de köpt något som företagare, bara för att de kanske äger en bit skog eller jord, säger Magnus Karpe.