Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 13 september

Efter fyrhjulingsskatten: Skatteverket till riksdagen

Jag kommer att kalla Skatteverket till riksdagen för att få klarhet i varför lantbrukare med fyrhjuling förmånsbeskattats, skriver Per Åsling (C).

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Jag kommer att kalla Skatteverket till riksdagen för att få klarhet i varför lantbrukare med fyrhjuling förmånsbeskattats, skriver Per Åsling (C) i ett debattinlägg.
Jag kommer att kalla Skatteverket till riksdagen för att få klarhet i varför lantbrukare med fyrhjuling förmånsbeskattats, skriver Per Åsling (C) i ett debattinlägg. FOTO: Istock

Den nyckfullhet som företagare känner från Skatteverkets och i förlängningen lagstiftarens sida måste upphöra. Plötsliga förändringar i regeltolkning leder inte bara till oro för den enskilde företagaren; det riskerar att nära en känsla av rättsosäkerhet med vidare konsekvenser.

Centerpartiet har under lång tid agerat i frågan om att det behövs en översyn av skattelagstiftningens konsekvenser för mindre företag.

Särskilt problematiken kring plötsliga förändringar i regeltolkningar har varit ett problem som lyfts. Några exempel i närtid pekar tydligt på att arbetet måste accelerera. Jag vill lyfta tre aktuella exempel som understryker behovet av förändringar.

Under de senaste åren har Skatteverket börjat förmånsbeskatta fyrhjulingar för bönder. Regelverket kring förmånsbeskattning har inte förändrats utan tolkningen har ändrats genom beslut av Skatteverket. Något som fått till följd att det teoretiska nyttjandet av en tillgång räcker för att påföra företagaren stora belopp.

Systemet blir helt enkelt inte rättssäkert. Centerpartiet har under lång tid drivit frågan i riksdagen och det är uppenbart att systemet måste ses över i syfte att uppnå enkelhet, rättssäkerhet och transparens.

Ett annat exempel är snötillverkning för liftanläggningar som sedan 1990-talet varit berättigad till reducerad energiskatt. Nu har Skatteverket ändrat uppfattning och anser att viss snötillverkning är en naturlig del av driften med höjd skatt som följd.

”Viss snötillverkning”, eftersom olika handläggare i olika delar av landet tillämpar olika tolkningar vilket skapar en rättsosäkerhet.

Återbetalning av bränsleskatt för yrkesbåtar i de svenska skärgårdarna är ett annat exempel. En lagändring 2015 innebar att skatten höjdes på vissa resor och transporter företag gjorde.

Skatteverkets tolkning av den nya lagen innebar bland annat att skärgårdsbönder som flyttar betesdjur mellan öar måste betala betydligt högre bränslepris. En typ av transport som ofta bara bonden själv kan göra eftersom det ofta krävs både speciell kunskap och utrustning.

Skatter måste vara förutsägbara, rättssäkra och långsiktiga. Även om Skatteverket är en myndighet som de senaste åren stärkt sitt förtroende bland företagarna generellt finns de allt för många exempel där företagare kommer i kläm som en konsekvens av Skatteverkets administrativa rutiner liksom omtolkningar av lagar och regler. Särskilt mindre företag drabbas proportionellt hårdare.

Det behövs ett stärkt arbete för att förbättra rättssäkerhet och transparens i skattesystemet. Därför kommer jag att kalla Skatteverkets ledning och representanter för berörda företagare till riksdagen för att bringa klarhet i de här frågorna.

Per Åsling (C),

Riksdagsledamot och skattepolitisk talesperson

LÄS MER: ”Skattesmäll hotar bönder med fyrhjuling”LÄS MER: Skatteverket: ”Så bedömer vi fyrhjulingar”

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen