Ica börjar sälja finsk kyckling
Icabutikerna i Sverige börjar sälja färsk, finsk kyckling under märket Karinäs. Motiveringen är att det finns efterfrågan på kyckling till lägre pris.
Icabutikerna i Sverige börjar sälja färsk, finsk kyckling under märket Karinäs. Motiveringen är att det finns efterfrågan på kyckling till lägre pris.
Det är HK Scan som lanserar kyckling från ett 80-tal kontrakterade gårdar i västra Finland. Produktionen sker vid köttjättens kycklingslakteri i Rauma.
Scan understryker att Karinäskycklingen föds upp utan antibiotika, att produktionen är fri från salmonella och att förekomsten av campylobacter är minimal. Det betonas också att kycklingarna kläcks på gårdarna där de föds upp
Sofia Hyléen Toressson, vd för Scan i Sverige, uttrycker i ett pressmeddelande stora förväntningar på lanseringen. De finska kycklingprodukterna möter de svenska konsumenternas krav på kvalitet och ursprung, framhåller hon.
Ica förklarar att beslutet att ta in de sammanlagt tre produkterna i sortimentet fattades i april.
"Den svenska andelen kyckling ligger på drygt 95 procent så detta är en mycket liten volym. Det finns en efterfrågan på lägre prissatta kycklingprodukter och detta är en bra produkt som vi har tagit in istället för den danska kycklingen", skriver Icas pressavdelning som svar på en fråga från Land Lantbruk om varför företaget öppnar för kycklingimporten från Finland.
Enligt Ica är det för tidigt att säga hur stora volymer det rör sig om. Företaget betonar ambitionen att värna den svenska primärproduktionen.
"Det är oförändrat. Vi har tidigare haft en liten andel dansk kyckling som nu istället kommer komma från Finland." uppger företaget.
Coop i Sverige tog in HK Scans finska kyckling i sortimentet 2016, det gällde både filé, vingar och kycklingklubbor. Företaget beskrev i samband med lanseringen Karinäs som prisvärd kvalitetskyckling från andra sidan Östersjön.
Men försäljningen utvecklades svagare än planerat och i april i år, alltså samma månad som Ica bestämde sig för att köpa in kycklingen, togs produkterna bort från Coops butiker.
Coops presschef Tobias Rydergren säger dock till Land Lantbruk att företaget i ljuset av Scans nya lanseringskampanj är berett att titta på produkterna på nytt.