Stor kampanj för eko-mat
EKO-september kallas en ny kampanj, som ska öka kunskapen och driva försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel.
EKO-september kallas en ny kampanj, som ska öka kunskapen och driva försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel.
Bakom EKO-september står Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, KRAV och Sveriges Konsumenter. Syftet med satsningen, som är den bredaste i sitt slag hittills, är att fler ska köpa ekologiska och KRAV-märkta livsmedel.
– Vår ambition är att göra skördemånaden september till en återkommande ekomånad – och att EKO-september tar fasta på potentialen som finns i det ökande intresset för de mervärden som ekologiskt och KRAV-märkt står för som ökad biologisk mångfald, extra god djurvälfärd och liten klimatpåverkan, säger Anita Falkenek, vd på KRAV, i ett pressmeddelande.
Kampanjen lyfter fram flera fördelar med ekologisk mat, bland annat rent vatten, levande jordar, mat utan onödiga tillsatser och att certifieringen säkerställer att den ekologiska maten är extra kontrollerad.
Under september kommer ett stort antal ekologiska lantbrukare också att bjuda in till sina gårdar, besöka butiker och delta på olika matmässor runt om i landet för att stärka kontakten mellan bonde och konsument.