Var femte köper mer svenskt kött
En av fem konsumenter köper mer svenskt kött och även andra svenskproducerade livsmedel efter sommaren och torkan. Det visar en undersökning som har gjorts på uppdrag av Land Lantbruk.
En av fem konsumenter köper mer svenskt kött och även andra svenskproducerade livsmedel efter sommaren och torkan. Det visar en undersökning som har gjorts på uppdrag av Land Lantbruk.
Kantar Sifo har under perioden 2-5 september genomfört webbintervjuer med 1 032 personer.
En av frågorna löd: ”Har sommarens torka gjort att du handlar mer eller mindre svenskt kött, jämfört med innan sommaren?"
Totalt uppgav 20 procent att de handlar mer svenskt kött medan 69 procent svarade att de köper lika mycket svenskt kött. 5 procent svarade tveksam/vet ej och 2 procent uppgav att de köper mindre svenskt kött. 4 procent svarade att de aldrig köper svenskt kött.
Även svaren på nästa fråga visar att varor med blågult ursprung har framgång bland konsumenterna. Frågan exkluderade köttprodukter och löd: ”Har sommarens torka gjort att du handlar mer eller mindre svenskproducerade matvaror jämfört med innan sommaren?"
Här uppgav 19 procent att de handlar mer svenskproducerade matvaror, alltså en lika stor andel som i frågan om svenskt kött.
74 procent svarade att de handlar lika mycket svenskproducerade varor som de gjorde före sommaren, 6 procent var tveksamma och endast 1 procent svarade att de köper mindre svenskproducerade varor.
Överlag var skillnaderna små mellan män och kvinnor.
Maria Forshufvud är vd för bolaget Svenskmärkning som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige. Hon tycker att resultatet av undersökningen är glädjande och helt i linje med Svenskmärknings strävan att få fler att välja svenskt.
– Det visar att det finns en medvetenhet och att de initiativ, upprop och aktiviteter som görs för att beskriva böndernas situation och vikten av att handla svenskt verkligen går fram, säger Maria Forshufvud till Land Lantbruk.
Hon ser också positivt på att skillnaden är så liten mellan mäns och kvinnors köpvanor när det gäller svenskproducerat.
– Ibland ser vi att det är kvinnor som är mer medvetna. Det här visar att många i sitt sätt att handla signalerar att de bryr sig om det svenska, säger Maria Forshufvud.