Växthus för affärsidéer vinner Livsmedelspriset
Lantmännens Växthus är vinnare av Livsmedelspriset 2019. Växthuset är ett utbildningsprogram för att omvandla affärsidéer till lönsamma affärer.
Lantmännens Växthus är vinnare av Livsmedelspriset 2019. Växthuset är ett utbildningsprogram för att omvandla affärsidéer till lönsamma affärer.
Sammanlagt 15 företag, organisationer eller personer hade nominerats av Livsmedelsföreningens medlemmar. Årets pris delades ut på torsdagskvällen i samband med det årliga evenemanget Livsmedelsdagarna som avslutas i dag, fredag.
Växthuset beskrivs av Lantmännen som en accelerator för lantbrukets innovationer och idéer som rör matproduktion från jord till bord.
Via ett utbildningsprogram får deltagarna testa sina affärsidéer i gruppen. Det genomförs också övningar i bland annat säljteknik, affärsutveckling och presentationsteknik. Mellan mötena görs det hemläxor.
Programmet drivs av affärscoacher anställda på Lantmännen och av externa entreprenörer.
Projekten utvärderas och deltagarna – som kan vara både nya eller etablerade inom lantbruk och matproduktion – får råd om hur deras idéer kan tas vidare.
I motiveringen till att nominera Lantmännens Växthus i årets tävling konstateras att det är ett konkret initiativ som banar väg för innovation och samverkan i livsmedelskedjan.
”Växthuset är inte bara en bara kontaktyta för Lantmännen själva gentemot startups, utan har också ett fantastiskt erbjudande gentemot startups, och entreprenörer med tidiga idéer”, heter det vidare i motiveringen.
Livsmedelspriset har delats ut sedan 1964. I fjol gick priset till nätverket Hållbar Livsmedelskedja.