En avgörande faktor för den som bestämmer sig för att sälja kött från sina djur är förmågan att ta betalt. Betalningen kan ske utifrån tre principer:
- undefined
undefined
Enligt en kalkyl där nötkötts- eller lammlådan består av hälften köttfärs, hälften styckningsdetaljer bör priset vara minst 150 kronor per kilo för att försäljningen ska vara lönsam.
– Men det går att ta ut mer. Jag vet att de som säljer i Stockholmstrakten får upp emot 250 kronor, sa Stina Stabo.
En annan viktig fråga är om man ska sälja köttlådor som levererats med vacuumförpackningar direkt från slakteriet eller om man ska förädla köttet själv.
undefined
– För dig som väljer att ta tillbaka färdiga lådor från slakteriet är det ganska enkelt, sa Stina Stabo. Du behöver i princip bara tänka på två saker. Du måste anmäla till kommunen att du ska hantera livsmedel och du måste kunna dokumentera hela kylkedjan, från slakteriet till kunden.
Hon gav också rådet att skaffa skriftliga besked från kommunen.
– Om ni får beslut via telefon, be dem att även maila det.
Den som väljer att förädla köttet själv, till exempel att mala köttfärs, bör gå en kurs i livsmedelshygien.
undefined
Marknadsföring sker med fördel via Facebook och andra sociala medier.
– Det är billiga kanaler, som kan få väldigt stort genomslag, om de sköts på rätt sätt. Det är status att köpa och äta närproducerat just nu, så många kunder lägger ut bilder på sina middagar på sociala medier och sprider därmed reklamen vidare, sa Stina Stabo.