Gårdshem har en fysisk butik i Umeå och en onlinebutik som säljer lokalproducerade produkter från gårdar, mejerier, bryggerier och andra mathantverkare i Västerbotten.
Företaget startades av Stefan Olsson och Christian Sjöland för två år sedan och i mars 2019 öppnade de butik i Umeå.
- Vårt koncept bygger på 100 procent lokal mat och dryck. Vi har även ostprovning med enbart norrländsk ost. Men när corona slog till var det ingen som anmälde sig. Vi såg då på Instagram om en ölprovning och tänkte: Kul, vi kör ostprovningen digitalt, berättar Christian Sjöland.
Evenemanget fick stor uppmärksamhet och på det viset fick man även nya kunder.
- Folk har insett värdet av lokal mat. Fler har stannat hemma under corona och spenderar pengarna på bättre mat. Det syns i försäljningen, vi har fått väldigt mycket nya kunder. De tycker att det är viktigt att stötta lokala företag. Det är jättekul att vi kan kanalisera pengarna ut till den norrländska landsbygden.
För sina insatser har Gårdshem nu fått Stora turismpriset i Västerbotten 2020. Priset, som Tillväxtverket ligger bakom, uppmärksammar i år företag i landets olika län som under coronakrisen utvecklat sitt företagande på ett hållbart och innovativt sätt.
Region Västerbotten skriver i sin nominering att när pandemin satte stopp för Gårdshems matevents och antalet kunder sinade, utvecklade butiken nya koncept. I stället för att ställa in en planerad ostprovning startade man världens första onlineostprovning, som sedan har utvecklats. Företaget erbjöd även hemleverans av matvaror till dem som inte kunde besöka butiken.
Gårdshems grundare arbetar dock heltid med annat. Christian Sjöland är hållbarhetskonsult medan Stefan Olsson jobbar vid skogsbolaget SCA.
- Gårdshem är vår dyra hobby, skämtar Christian Sjöland men berättar att företaget nu kan anställa en person på halvtid, utöver den person som jobbar heltid. Framöver planerar man att livesända ostprovning på en gård inför julen där Svedjans ost utanför Skellefteå står värd.
Gårdshem saluför produkter från ett 20-tal företag, både lokala slakterier och gårdar.
En av dem som säljer kött och egenförädlade charkprodukter är Camilla Jonsson som driver Järvtjärns utegrisar utanför Burträsk.
- Vi har ett bra samarbete med Gårdshem, som är ett bra komplement för oss. De kan ta emot större volymer, något vi tjänar på.
För övrigt säljer hon sina varor genom rekoringen i Umeå och i egna gårdsbutiker.
Camilla Jonsson och hennes make har haft sitt företag i sex år och verksamheten har stadigt utvecklats i olika samarbeten med andra gårdar och övertagande av ett slakteri i Burträsk. Även hon känner hur det blåser medvind för närproducerade livsmedel.
- Intresset bara växer, folk värnar det lokala. Det är jättekul.