Nu gäller det att leverera, Peter Kullgren!
Det har gått ett drygt halvår sedan riksdagsvalet, men fortfarande väntar vi på leveranser från landsbygdsministern och Kristdemokraternas bondeförbund, skriver Anna Nilsson.
Det har gått ett drygt halvår sedan riksdagsvalet, men fortfarande väntar vi på leveranser från landsbygdsministern och Kristdemokraternas bondeförbund, skriver Anna Nilsson.
Det här är en ledarartikel skriven av Land Lantbruks ledarskribenter. Land Lantbruk är LRFs medlemstidning och partipolitiskt obunden.
Kristdemokraternas svansföring var hög under valrörelsens slutspurt i höstas. Det nybildade Kristdemokratiska bondeförbundet skulle ta upp kampen om bonderösterna i det partiet kallar för "Sveriges hjärtland". Efter valnatten blev det desto tystare.
Nu har det snart gått ett halvår sedan den nya landsbygdsministern Peter Kullgren (KD) presenterades. Länge undrade vi på redaktionen var den nya ministern höll hus. Han var svår att få tag på och ville helst göra skriftliga intervjuer via mejl. Land Lantbruks reporter fick till slut följa ministern till Värmland för en första riktig intervju, som blev till 15 inklämda minuter i ett späckat program. En annan av våra reportrar fick vänta i 17(!) dagar på skriftliga svar på sakfrågor.
Denna erfarenhet gäller inte enbart svensk lantbrukspress. Ministerns intervjusvar beskrivs som "short and snappy" (korta och snäsiga) i rapporteringen från en europeisk nyhetsbyrå. Den konstaterar också att "Sverige har misslyckats att imponera på jordbruksfronten" så här långt i EU-ordförandeskapet. Bland annat genom att ställa in ministermötet i februari med anledning av "att det inte fanns tillräckligt mycket på agendan", samtidigt som Europas lantbrukare lever i samma gemensamma mardröm kantad av skenande priser på gödselmedel, foder och energi.
Men nu har något hänt. Plötsligt syns Peter Kullgren överallt. Han har deltagit på flera av LRFs regionala stämmor, på Sverige Mjölkbönders årsmöte och försvarat varför han äter kött i SVTs program Klimathoppet. Hans sociala medie-flöden fylls av hyllningar till svenskt kött och mjölk.
En utredning har tillsatts för att stärka det svenska jordbrukets konkurrenskraft. Ministern drog nyligen i gång en egen matturné med fokus på landskapsmåltider. Det är ett initiativ vi känner igen från en tidigare landsbygdsminister, Eskil Erlandssons flaggskepp Matlandet Sverige. Ett projekt som inte enbart gav ett positivt eftermäle, bör tilläggas.
Peter Kullgrens största avtryck hittills är arbetet med att förnya livsmedelsstrategin. Ett par hundra branschföreträdare bjöds tidigare i vinter in till en gemensam kickoff för Livsmedelsstrategin 2.0.
Det är förstås sympatiskt att "alla ska med" i början. Men om det ska bli en strategi som gör verklig nytta och skillnad för hela livsmedelskedjan så kan inte ministern vara alla till lags. Ifall resultatet blir konkret och handlingskraftigt, kommer det att bli Peter Kullgrens värdemätare.
Hur producenter ska få betalt för de svenska mervärdena, den samlade regelbördans konsekvenser och Sveriges försörjningsförmåga i händelse av kris är bara några av utmaningarna. Sveriges bönder har varken tid eller råd att vänta på ytterligare ett urvattnat luftslott.