”Oatly i kaffet, inte i klimatdebatten”

Mjölkens vara eller inte vara och Oatlys reklamkampanj är fortfarande aktuellt i debattskörden.

FOTO: PRIVAT

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

"Du som äter svensk gris har blivit lurad"

Svensk djurhållning är en av de i särklass bästa i världen. Svensk djurskyddslag en av de strängaste. Med det sagt vill jag delge er viss fakta, skriver veterinärstudenten Felicia Hogrell.

Expressen 7 oktober

"Ebba Busch Thor jagar röster och vildsvin"

Kristdemokraterna vill visa att man är seriöst engagerade för landsbygden. Och en sak har Ebba Busch Thor rätt i. Det är inte lätt att jaga vildsvin. Eller väljare, skriver krönikören Ingvar Persson.

Aftonbladet 2 oktober

"Oatly har man i kaffet, inte i klimatdebatten"

Oatly är i mitt tycke gott att ha i kaffet. Men att moralisera över mjölkdrickande liksom att antyda att miljöproblemen avhjälps med havre är falskt, skriver Maria Ludvigsson.

Svenska Dagbladet 2 oktober

"It is landsbygden, stupid"

I valet 2022 kan det mycket väl bli som så att den som har det vinnande konceptet också har insikten att det handlar om landsbygden, skriver Patrik Oksanen.

Östersunds-Posten 1 oktober

"Vi ska varken spola mjölk eller havredryck"

Den senaste veckan har jag följt debatten om att slopa mjölk och att välja kyckling framför nötkött. Låt oss lyfta svensk livsmedelsproduktion som helhet i stället för att ge oss på varandra, skriver landsbygdsministern.

Aftonbladet 29 september

LÄS MER: Arla gör som Oatly – tar över Centralstationen i Stockholm