Orimliga skatter på diesel och el
Det är inte rimligt att landsbygdens bilar ska subventionera stora bidrag till dem som köper elbilar. Sänk subventionerna kraftigt, kräver Staffan Danielsson.
Det är inte rimligt att landsbygdens bilar ska subventionera stora bidrag till dem som köper elbilar. Sänk subventionerna kraftigt, kräver Staffan Danielsson.
Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.
Miljöpartiet har lämnat regeringen, men bär tillsammans med Socialdemokraterna och även andra partier, ett tungt bidragande ansvar till att dieselpriset nu är över 20 kronor litern på grund av världens högsta skatter och på grund av världens högsta krav på inblandning av importerade drivmedel till 30 procent. Växtbaserad diesel (HVO) kostar över 24 kronor per liter.
Så byt regering! En regering bär alltid huvudansvaret. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Centerpartiet (som tycker djupt olika i olika frågor) har inte förutsättningar för att klara detta och andra problem som måste klaras ut (migration, brottslighet, ekonomi till exempel). Enligt min uppfattning.
Detsamma gäller för elpriset. Det är för december 1,94 kronor per kilowattimme, cirka en femdubbling mot förra året. Huvudorsaken är Tysklands panikartade kärnkraftsavveckling, men även Sveriges nedstängning av två reaktorer i Ringhals och två i Oskarshamn har betydelse. Även här torde Sverige ha världens i särklass högsta elskatter, samt skatter på skatterna och så vidare.
Sverige är ett stort, litet land i norra Europa med mycket landsbygd och glesbygd. Nu får alla mycket dyrare bensin, diesel och el, men landsbygden drabbas allra hårdast, på grund av stort dagligt bilbehov och elbehov.
Min uppfattning är att lantbruket måste erhålla max återbetalning av dieselskatt som EU-reglerna medger. Likaså måste diesel- och bensinskatterna sänkas kraftigt från världens högsta till kanske i mitten av EUs. Och kravet på inblandning av förnybara importerade drivmedel i svensk bensin och diesel måste sänkas kraftigt.
Det är heller inte rimligt att till exempel landsbygdens bilar ska subventionera stora bidrag till de (oftast i städerna) som köper elbilar. Sänk subventionerna kraftigt, det är ingen katastrof om övergången till elbilar går lite saktare än vad till exempel Miljöpartiet vill. Och det har typ noll betydelse för klimatet i världen.
Sedan ska Sverige naturligtvis driva på kraftfullt så att till exempel Kina och Tyskland, och andra stora utsläppsländer, minskar sina kolkrafts- och gasutsläpp. Men det är inte rimligt att Sverige ska ha världens högsta skatter på bensin, diesel och el. Vi har det ju redan på våra inkomster.
Staffan Danielsson, Linköping