– Det är oundvikligt just nu att prata pris, men jag kan tycka att ibland blir det väldigt mycket fokus på Bregott och inte så mycket prat om lösgodis och annat, säger Ulrika Ekström.
Svensktmärkta varor pekar uppåt
Hon är VD för bolaget Svenskmärkning som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen och i Lantbrukspodden resonerar hon om hur sjunkande reallöner och stigande livsmedelspriser påverkar efterfrågan på mat med råvaror från svenska gårdar.
Försäljningskurvorna för svenskmärkt pekar alltjämt uppåt i dagligvaruhandeln, enligt Ulrika Ekström. I offentliga kök och på krogen är bilden inte lika ljus. Alla prioriterar heller inte mat med blågult ursprung utan väljer lika gärna det som är importerat.
”Köper det jag tycker är gott”
– Jag köper det jag tycker är gott helt enkelt, säger en kund som Land Lantbruk möter utanför en stor matbutik i Solna, utanför Stockholm.
Ulrika Ekström betonar vikten av samarbete mellan lantbruket, industrin och handeln för att stärka den svenska livsmedelsproduktionen. Samtidigt har hon förståelse för dem som inte anser sig ha råd att lägga mat med inhemskt ursprung i kundkorgen.
– Vi befinner oss i en krissituation just nu och vi behöver vara ödmjuka allihop.