Mer värde åt mervärdena
Vi ska vara stolta över vår svenskproducerade mat, skryta lite extra och se till att fortsätta köpa svenskt där det är möjligt. För det är värt några kronor extra, skriver Jenny Asplund.
Vi ska vara stolta över vår svenskproducerade mat, skryta lite extra och se till att fortsätta köpa svenskt där det är möjligt. För det är värt några kronor extra, skriver Jenny Asplund.
Det här är en personlig krönika. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.
Äntligen är det vår, och som vanligt innebär tiden mellan hägg och syren att en uppsjö av intressanta rapporter med fokus på livsmedelsbranschen kommer ut. I början av maj publicerade exempelvis Svenskmärkning statistik över försäljningsutvecklingen för Från Sverige-märkta livsmedel jämfört med förra året. Glädjen är stor då försäljningen visade sig ha ökat betydligt mer för svenskmärkta produkter än för icke-märkta. Gällande volymutveckling minskade bägge kategorier i volym, och de icke-märkta varorna hade de facto minskat mer i volym än svenskmärkta dito. Konsumenterna verkar uppskatta den blå-gula cirkeln, även i oroligare tider.
Vad säger då detta om vi fördjupar oss ytterligare? Värdet på livsmedelsförsäljningen generellt går upp, medan volymerna går ner. Det kostar helt enkelt mer att handla mat idag, och det är nog inte något som gått någon förbi. Och från att ha varit ett ämne som gemene man inte velat prata om över huvud taget för bara några år sedan, har billighetssökandet och erbjudandejakten blivit ett allmänt accepterat samtalsämne runt middagsbordet. Intresset för, och användandet av, prisjämförande webbsidor som Matpriskollen har fullkomligt exploderat till följd av det rådande världsläget. Att stort fokus ligger på prispress just nu är ingen överdrift.
Här kan det således vara läge att stanna upp och reflektera över varför vi ska fortsätta handla svenskproducerat, även om allas våra plånböcker är tunnare än vanligt. Hushållskostnaderna behöver prioriteras mer noggrant än tidigare, så det är helt tydligt att det är tufft just nu.
Samtidigt ser vi att en svenskproducerad varukorg bidrar med så mycket ytterligare mervärden än en korg med importerade livsmedel. I ett försök att systematiskt visa på detta har Jordbruksverket nyligen sammanställt och kategoriserat alla de mervärden som medföljer den svenska maten i fem områden. Dessa mervärden är: Ekonomi och livsmedelsförsörjning, Djurhållning och djurhälsa, Säkra vegetabilier, Miljö och klimat, samt Ett rikt odlingslandskap och andra miljömål. Ni läsare känner säkerligen redan till att svensk mat bidrar till allt detta.
Likväl krävs det att vi också är stolta över vår svenskproducerade mat, skryter lite extra och ser till att fortsätta köpa svenskt där det är möjligt då alla dessa mervärden kommer på köpet med en Från Sverige-märkt korg!
Jenny Asplund, seniorkonsult Macklean