Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 9 september

Findus: Välkomna valfriheten och matglädjen med fler vegetariska alternativ

Det stämmer att människor kan tänka själva, skriver Findus i en replik på Land Lantbruks ledare. Ett tydligt tecken på det är att försäljningen av vegetariska produkter ökar med 20-30 procent årligen.

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

 Maria Svantemark, Nordic Sustainability Manager, Findus.
Maria Svantemark, Nordic Sustainability Manager, Findus. FOTO: Findus

Valfrihet och matglädje för barn, äldre och sjuka. Det är två ledord som Land Lantbruks politiske chefredaktör Lena Johansson och Findus kan vara överens om ska inspirera det offentliga kökets dagliga arbete. Vi välkomnar Lena Johanssons inslag i debatten, och vill med vår replik förtydliga vad vegetarisk mat innebär.

Vegetarisk mat är varken komplicerad, näringsfattig eller oaptitlig. Istället har det blivit ett uppskattat kostalternativ för klimatet och hälsan. Livsmedelsverket, som har i uppdrag att säkra goda matvanor hos befolkningen, menar att en större andel vegetarisk mat leder till minskad risk att drabbas av högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdom och vissa cancerformer.

Vi vet att skeptiker ofta förknippar vegetarisk mat med endast lite grönsaker på tallriken. Sanningen är att vegetariskt innebär en god närings- och proteinrik kost om den, precis som annan mat, dimensioneras och tillagas rätt med smaken i fokus.

Det är därför vi också förespråkar utbildning för kökspersonal. Smak och kvalité ska alltid vara i fokus – oavsett om maträtten är med eller utan kött.

Vidare anser vi inte att möjligheten för matgäster att ta del av nya maträtter begränsar valfriheten eller minskar matglädjen – tvärtom. Det enda sättet att bredda våra horisonter och lära oss mer om våra egna smakpreferenser är genom att prova nya maträtter och nya råvaror.

Det är inte misstro, utan kunskap och nyfikenhet som leder till större valfrihet och mer matglädje.

Lena Johansson skriver att människor faktiskt kan tänka själva. Vi håller med och ser det tydligt när Sveriges livsmedelsföretag och matkedjor rapporterar 20–30 procent försäljningsökning på vegetariska produkter årligen.

Med stöd från forskning inom klimat och hälsa samt svenska befolkningens märkbara intresse för vegetarisk kost är vi säkra att proteinskiftet inte bara är en trend utan ett paradigmskifte. Det offentliga köket borde därför spegla, och har stor potential att leda, denna pågående utveckling.

Maria Svantemark,

Nordic Sustainability Manager, Findus

LÄS MER: Lena Johansson: Håll fingrarna borta från de offentliga kastrullerna!

Relaterade artiklar

Läs mer om

Till toppen