Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Debatt 18 december 2020

Rädda lokala sortimentet även vid gårdsförsäljning

Nu är utredningen om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker i gång. Det välkomnar vi, men Systembolaget får inte offras i jakten på en försäljning direkt från producenterna, skriver debattörerna.

Det här är en debattartikel. Skribenten svarar själv för sina åsikter och slutsatser.

FOTO: IStock

Utredningen om gårdsförsäljning skulle enligt Januariöverenskommelsen komma i gång under 2020 och nu är alltså en utredare utsedd. Utredningen kommer att ta tid, men vi vill redan nu påminna om vad branschen tycker och vad som står i klartext i utredningen: ”En utredning om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker ska genomföras. En förutsättning är att Systembolagets monopol säkras.”

Det är precis så vi vill ha det. Att bryggerier får sälja sina starköl i samband med en rundvisning eller ölprovning kommer inte att påverka folkhälsan. Det kommer att handla om en försvinnande liten mängd alkohol i sammanhanget. Men, det är viktigt att komma ihåg att det råder en närmast total enighet inom bryggerinäringen när det gäller att låta Systembolaget leva vidare.

Utredaren bör särskilt utreda huruvida gårdsförsäljning kan kombineras med Systembolagets lokala sortiment. Där kan mindre bryggerier sälja sina öl via sina närmaste Systembolagsbutiker och även erbjuda produkterna för beställning online. När det lokala sortimentet introducerades 2014 fanns det 97 bryggerier med 412 drycker i sortimentet Lokalt och småskaligt. Nu finns det över 340 småskaliga bryggerier i sortimentet med drygt 2700 produkter. Det småskaliga sortimentet växer snabbt och försäljningsvolymen har mångdubblats under de här sex åren. Att ta bort det lokala sortimentet ”i utbyte” mot gårdsförsäljning vore direkt dåligt för väldigt många av våra svenska bryggerier.

Vi anser att direktivet för utredaren är välformulerat, men ser att det finns utmaningar i uppdraget att ta fram begränsningar och definitioner Det är viktigt att eventuella förslag inte på något sätt skapar en diskriminering inom den svenska bryggeribranschen. Det gäller till exempel definitionen av gårdsförsäljning och hantverksmässig produktion och bryggerier på landsbygd kontra bryggerier i tätort.

Nu väntar vi med spänning på vad utredningen kommer fram till, och därefter litar vi på att våra svenska politiker tar beslut som värnar om våra svenska bryggerier – stora som små – vilka skapar företagande och anställningar i hela landet.

Anna-Karin Fondberg, VD för Sveriges Bryggerier

Johan Håkansson, Ordförande i Sveriges Oberoende SmåbryggerierLÄS MER: ”Det enda landet i EU som inte tillåter gårdsförsäljning av alkohol”LÄS MER: ”Systembolaget sjunger på sista versen”

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen