Gå till innehåll
laddar...
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ledare 10 oktober

”Skillnad på kött och kött”

Svenskt kött är ett bra val för den som vill fortsätta äta kött, men ändå vara en hållbar konsument, konstaterar Konsumentverket i en ny rapport.

Det här är en ledarartikel skriven av Land Lantbruks ledarskribenter. Land Lantbruk är LRFs medlemstidning och partipolitiskt obunden.

 Lena Johansson är politisk chefredaktör och skriver ledare i Land Lantbruk.
Lena Johansson är politisk chefredaktör och skriver ledare i Land Lantbruk. FOTO: Marion Palm/Peder Wahlgren

Det går att äta kött och fortfarande vara hållbar och klimatsmart. Det konstaterar Konsumentverket i en rapport som presenterades i början av veckan. Men den som vill äta hållbart har mycket att ta hänsyn till och ställs inför komplexa val.

”Hållbara val av kött – konsumenternas möjligheter att agera hållbart på den svenska köttmarknaden” heter den 111-sidiga rapporten från Konsumentverket, som behandlar allt man måste ta ställning till när man ska köpa och äta kött, allt från antibiotikaanvändning till biologisk mångfald. Rapporten är skriven av forskare från bland annat SLU och syftar till att valet i butiker och på restauranger inte ska bli övermäktigt för konsumenten.

Rapporten visar att svenskt kött står sig väl i konkurrensen. Även om huvudbudskapet är att de flesta människor bör minska mängden kött i sin diet, så är en av rekommendationerna att äta svenskt. Att satsa på naturbeteskött och ekologiskt är andra sätt att vara klimatsmart. Slutsatser som till exempel WWFs köttguide också kommit fram till tidigare.

Det är många faktorer som påverkar om konsumenten gör hållbara val, till exempel utbud, pris, information, kunskap samt vanor och attityder. Men allt ansvar kan inte läggas på konsumenterna.

Aktörerna på den svenska köttmarknaden kan underlätta för konsumenterna genom att till exempel ursprungsmärka kött även på restauranger och tydligare ange var charkuterier härstammar från.

Rapportförfattarna vill också att både butiker och restauranger gör det lättare att välja mindre portioner kött, och att det vegetariska utbudet förbättras.

Även om man inte håller med om allt i rapporten, är det positivt att Konsumentverket gör en så omfattande studie av hållbar köttkonsumtion. Det är nämligen stor skillnad på kött och kött, men i den allmänna debatten blir valen ofta väldigt förenklade, och inte sällan fördummande. Då handlar det ofta om att all köttkonsumtion är förkastlig, medan det i Konsumentverkets rapport faktiskt finns nyanser i gråskalan.

Rapporten konstaterar också att det inte behöver skapas fler valmöjligheter, för redan i dag kan den som väljer rätt kött avsevärt minska sin miljöpåverkan. Enklast är att avstå billigt, anonymt ”fulkött” och leta efter märkningen ”Kött från Sverige”.

LÄS MER: Så vill WWF nyansera köttdebatten – introducerar köttguide

Relaterade artiklar

Till toppen