Gå till innehåll
svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
Ledare 25 november 2020

Svenska råvaror både för köttätare och veganer

Svenska bönder kan erbjuda högklassiga råvaror både för köttätare och veganer. Och det vore dumt att vända ryggen till en växande marknad, skriver Lena Johansson i sin ledare.

Det här är en ledarartikel skriven av Land Lantbruks ledarskribenter. Land Lantbruk är LRFs medlemstidning och partipolitiskt obunden.

 Det går att odla råvaror till köttsubstitut även i Sverige, skriver Lena Johansson.
Det går att odla råvaror till köttsubstitut även i Sverige, skriver Lena Johansson.

Försäljningen av växtbaserad mat ökar kraftigt. Hos marknadsledande Ica har försäljningen av färska köttsubstitut, vegansk ost och andra vegetariska pålägg hittills i år ökat med 45 procent. Visserligen från en blygsam nivå, men även hos övriga butikskedjor är ökningen stor, och de tror inte att det är en övergående trend.

Enligt analytiker på Barclays, en av världens största banker, kommer marknaden för köttliknande växtbaserade produkter explodera de närmaste åren. Om tio år väntas de omsätta omkring 140 miljarder amerikanska dollar årligen.

Då är det inte så svårt att förstå att också köttjättar som amerikanska Tyson Food och Danish Crown investerar i växtbaserat. Även HK Scan lanserar växtbaserade burgare i Finland och i Sverige säljs bland annat korvar som innehåller ärtprotein, av både Scan och KLS Ugglarps.

”Vi vill stärka det svenska lantbruket och industrin, och svenskt kött och vegetariskt kan absolut gå hand i hand. Svensk köttproduktion har mer att vinna på en vegotrend än en köttrend, som snarare hade gynnat importerat kött”. Det sa Jonas Tunestål, VD för KLS Ugglarps i rapporten Insikter #8, som gavs ut av konsultbolaget Macklean förra året.

För samtidigt går nämligen köttkonsumtionen ned. Enligt Jordbruksverket har konsumtionen av importerat kött sjunkit sedan 2017, men för svenskt kött ser man däremot en svag uppgång.

Andelen vegetarianer och veganer i Sverige ligger stadigt på cirka sex procent. Det är i stället de så kallade flexitarianerna som tycks byta ut några kötträtter i veckan mot vegetariska alternativ.

Konsumenter som föredrar svenskt, men vill äta mindre kött, kan unna sig dyrare kött som har mindre påverkan på klimatet. Dessa medvetna konsumenter ställer lika höga krav även på växtproteiner och här skulle det alltså kunna finnas en stor marknad för svensk växtodling.

Veganer målar ofta upp ett motsatsförhållande mellan växtodling och köttproduktion. Men något sådant finns inte – tvärtom behöver de varandra. Svenska bönder kan erbjuda högklassiga råvaror både för köttätare och vegetarianer. Och det vore dumt att vända ryggen till en så kraftigt växande marknad.

Relaterade artiklar

Kommentarer

Genom att kommentera på Lantbruk så godkänner du våra regler.

Till toppen